Acceptera cookies

NaxosDirect använder cookies. Genom att fortsätta på sidan godkänner du användandet av cookies.
Jag accepterar
Image
LIRA: TOPP 100


Tidningen Lira har listat de 100 Bästa svenska
jazzskivorna genom tiderna.

Här är skivorna du kan hitta hos JazzSociety
och NaxosDirect!
Visar 24 artiklar
Image #4: From Gagarin's Point Of View
The first e.s.t. album to be released outside of Scandinavia: The beginning of their international break-through.

Line Up:
Esbjörn Svensson - Grand Piano, Keyboards, Percussion
Dan Berglund - Doublebass, Percussion
Magnus Öström - Drums, Percussion

Recorded by Janne Hansson at Atlantis Studio, May, September, November 1998
Mixed by Janne Hansson at Atlantis Studio, November, December 1998
Piano technician: Jonas Asp
Mastered by Johan Ekelund at Stereolab
Produced by e.s.t.


169 kr
Image #6: Reflections
Bobo Stenson, piano
Anders Jormin, bass
Jon Christensen, drums




169 kr
Image #13: Witchi-Tai-To
In the mid-1970s there was no European jazz group more popular than the Garbarek-Stenson Quartet, and Witchi-Tai-To was voted ‘Record of the Year 1974/75’ in Jazz Forum’s poll. Down Beat gave the album a five-star review: “Those who think that contemporary music from Europe lacks soul-fire are hereby advised to listen to Witchi-Tai-To.” Bobo Stenson: “The quartet had a chemistry that I’ve very rarely known, and I look back at the whole period as a happy and creative time.” The wide-open programme includes tunes by Carla Bley and Don Cherry as well as the title track composed by Jim Pepper.

99 kr
Image #15: Rena Rama
This album consists of material from Rena Rama's "Jazz in Sweden" LP from 1973 along with their follow-up recording "Inside-Outside" from 1979. The album was released in 2003, when the band celebrated its 30th anniversary.

Rena Rama came to be one of the most important groups in Swedish jazz during the 1970s and 1980s. Lennart Åberg (saxophone), Bobo Stenson (piano), Palle Danielsson (bass), and Bengt Berger (percussion) had all performed with Swedish and foreign top musicians.

Bengt Berger had among other things been to India and been influenced by its multitude of musical styles. Lennart Åberg had played with Red Mitchell, Jan Johansson, and the Radio Jazz Group, Bobo Stenson had worked with Stan Getz and Börje Fredriksson, and Palle Danielsson had accompanied Bill Evans while still a teenager, later collaborating with Eje Thelin, Steve Kuhn, and Keith Jarrett.

Rena Rama wrote their first compositions themselves, but were also known for botanizing among "exotic" musical styles, not least Indian and African - a form of early "world music." The quartet also occasionally had Don Cherry (who was living in Sweden at the time) as guest artist.

On "Inside-Outside" from 1979 the drummer was Leroy Lowe. The group still looks towards other cultures, but has found a calmer "breathing," with changes of atmosphere that supply excitement and beauty.

Rena Rama's experiments are timeless, but the album "Rena Rama" also gives insight into a very important and developmental period in Swedish jazz.



159 kr
Image #18: Impropositions
Mats Gustafsson är en av Sveriges, för att inte säga världens, allra främsta improvisationsmusiker på saxofon. Med rötterna i jazzen har han utvecklat ett fritt och personligt tonspråk, ofta i form av tidigare ej hörda klanger och infallsvinklar. Mats kan verkligen konsten att krama ett maximum av uttryck ur sina instrument. Denna CD fungerar också som en CD-rom, med bilder, biografi, diskografi och prov på notbilder och musik.


159 kr
Image #27: When The Smile Shines Through
Lina Nyberg sjunger här förutom egna låtar även "Blackbird" av Lennon/McCartney, Cole Porters "Love For Sale" och "My Romance" av Rodgers/Hart.



På plattan medverkar bl a pianisten Esbjörn Svensson och tenorsaxofonisten Per "Texas" Johansson.

Lina Nyberg Quintet:



Lina Nyberg, sång;

Per "Texas" Johansson, tenorsaxofon;

Esbjörn Svensson, piano;

Dan Berglund, bas;

Mikel Ulfberg, trummor.

Lina Nyberg - When The Smile Shines Through



1. Never make your move to soon


2. Little child


3. When the smile shines through


4. All blues


5. Love for sale


6. Blackbird


7. I´m invisible


8. My romance


9. That will be the last tears


10. Hanna O


11. That man


12. Conclusion



79 kr
Image #36: Carve
LIRA GILLAR

Lisa Ullén Piano, preparerat piano
Nina de Heney, kontrabas

Gravyr och skulptur är urgamla hantverk; oavsett om de är utförda i is, trä, sten, eller ben, är deras kännetecken långsamhetens, och tidslöshetens. Att gravera, att skulptera, skulle kunna betraktas som konsten att överlämna sig till elementet genom att begripa elementet. När ett verk är slutfört, kan det leva vidare i århundraden eller smälta, försvinna inom ett dygn.

Lisa Ullén och Nina de Heney presenterar på detta dubbelalbum en samling musik- och ljudskulpturer; samtliga verk är ögonblickliga kompositioner: expressiva, precisa och minimalistiska stycken, kanhända av is, trä, sten eller ben. Gjorda för att leva vidare i århundraden, eller för att smälta, försvinna inom ett dygn. Pianisten och kompositören Lisa Ullén är verksam inom den svenska jazz- och improvisationscenen. Hon spelar som solist och ingår även i flera grupper, bland annat Lisa Ullén Quartet . Hon har medverkat i internationella samverkansprojekt, med turnéer i Europa och USA. Lisa Ullén Quartet har nyss släppt sin andra CD, REVOLUTION ROCK; hon medverkar också på polske bassisten Rafal Mazurs senaste skiva, på AUDIO TONG, som kom ut hösten 2008.

Kontrabasisten Nina de Heney studerade för Miroslav Vitous på anrika New England Conservatory i Boston 1981 till 1983. Hon studerade 2004 till 2006 vid solistdiplomutbildningen på Göteborgs Musikhögskola. Hon arbetar sen länge både som solist och som medlem i flera grupper. Hon medverkar också i flera tvärkonstnärliga projekt, så som med dansaren Anna Westberg i projektet Dance'n Bass. 2008 nominerades hon till Guld Jazzkatten vid årets Swedish Jazz Celebration.



179 kr
Image #40: Somehow Life Got In The Way
ISABELLA LUNDGREN / NORDISKA KAMMARORKESTERN
PETER ASPLUND - CARL BAGGE TRIO - MATS HÅLLING

Debutalbumet IT HAD TO BE YOU (2012) föll både kritiker och publik samfällt på läppen. Hennes röst jämfördes med Billie Holidays och hon kom att förknippas med The American Songbook.
Även hennes andra album innehåller fräscha tolkningar från The American Songbook och allt ifrån melankolisk spiritual och blues till finstämd Broadway-ballad och renodlad swing. Men hälften av skivans musik är nyskrivet material från Isabella, Peter Asplund, Mats Hålling och Carl Bagges pennor och det är musik som speglar vår egen samtid.
Produktionen är signerad Peter Asplund som även är trumpetsolist och Mats Hålling som dirigerar Nordiska kammarorkestern och på komp finns Carl Bagge trio. Till detta några namnkunniga solister; JOAKIM MILDER och ROBERT NORDMARK, tenorsax samt DICKEN HEDRENIUS, trombon.
"Denna gudabebådade sångerska som är bland det bästa som hänt den svenska jazzscenen."
Dan Backman, SvD

"Det här låter dyrt och då menar jag det som beröm. Smörigt svällande stråkar och så Isabella som sjunger som om hon levt i hundra år, också det beröm."
Johan Norberg, VI

"Isabella Lundgren har definitivt etablerat sig som en av Sveriges starkaste jazzsångerskor."
Lennart Götesson, Dalademokraten

"Isabella Lundgren synger med en overbevisning og inderlighet som er flott og vakker og i denne sjangeren tar hun en plass helt i toppen i vår del av verden."
Tor Hammerø, Tor de Jazz




159 kr
Image #41: Contra Post
159 kr
Image #42: Yun Kan 12345
Sveriges Radios Jazzkatt 2010, "Årets kompositör": Fredrik Ljungkvist

År 2004 var det saxofonisten och kompositören Fredrik Ljungkvist som utsågs till årets Jazz i Sverige-artist, den prestigefyllda utmärkelsen som har delats ut årligen till en ung och lovande jazzmusiker eller -grupp sedan 1972. Förutom att Fredrik hade möjligheten att spela in en skiva för Caprice Records, fick han även göra en omfattande turné i Sverige och i utlandet i Rikskonserters regi.

Inför inspelningen valde Fredrik att utöka sin trio Yun Kan 3, bestående av Mattias Welin på kontrabas och Jon Fält på trummor, till en kvintett, Yun Kan 5, med Klas Nevrin på piano och Per-Åke Holmlander på tuba. Albumet, Yun Kan 1 2 3 4 5, består av tio originalkompositioner av Fredrik som med hans egna ord är "musik i balans mellan fritt och bundet". På ena sidan har den komponerade musiken sin utstakade hemvist, på den andra växer det fria uttrycket. Detta är jazz av bästa märke med en av Sveriges främsta och mest innovativa jazzmusiker.



In 2004 saxophonist and composer Fredrik Ljungkivst was appointed the prestigious "Jazz in Sweden" award, an award that's been appointed annually to a young and upcoming Swedish jazz group or musician since 1972. Besides giving Fredrik the opportunity to record an album to be released on the Caprice Records label, the award also meant going on an extensive tour in Sweden and abroad, arranged by Concerts Sweden.

For the recording Fredrik chose to extend his own trio, Yun Kan 3, which holds Mattias Welin on double bass and drummer Jon Fält, with piano player Klas Nevrin and tubaist Per-Åke Holmlander, resulting in the quintet Yun Kan 5. The album, called "Yun Kan 1 2 3 4 5", holds ten original compositions by Fredrik, that in his own words are "music in equilibrium between freedom and conformity". On the one side the composed music has its defined place and function, and on the other side there is a growing ground for the free expression. This is jazz of the finest brand with one of Sweden's most prominent and innovative jazz musicians.





159 kr
Image #45: Jazz at the Pawnshop, vol 1
På denna hyllade audiophile-CD kan vi höra Arne Domnérus m fl spela låtar som t ex "Take Five", "Lady Be Good", "Stuffy" och "Limehouse Blues".



Fantastisk ljudupptagning!

Inspelningstekniker: Gert Palmcrantz.


Arne Domnérus, altsaxofon; Bengt Hallberg, piano;
Lars Erstrand, vibrafon; Georg Riedel, bas;
Egil Johansen, trummor.

Jazz at the Pawnshop



1. Limehouse Blues


2. I'm Confessin'


3. High Life


4. Jeep's Blues


5. Lady Be Good


6. Take Five


7. Everything Happens To Me


8. Barbados


9. Stuffy

79 kr
Image #52: Lochiel's Warning
UTSÅGS TILL GYLLENE SKIVAN 2004 AV ORKESTER-JOURNALEN


VANN I JAZZKLASSEN VID MANIFESTGALAN




Manifests motivering:

...Lochiel's Warning är ett stycke sprakande, kollektivt jazzhantverk skapat ur stark originalmusik och väl valda standardlåtar, bortom varje kliché. Trumpetaren Peter Asplund visar en enastående förtrogenhet med musikens melodiska väsen och spelar med en ton och en teknik som skimrar och älskar...



VALD TILL EN AV ÅRETS SKIVOR 2004 AV JOHANNES CORNELL PÅ DAGENS NYHETER OCH SVEN MALM PÅ SVENSKA DAGBLADET



...En närmast perfekt balansakt, där kvartettens teknik och kunskap aldrig tillåts bli självändamål. Här finns ett koncentrerat lugn som ger kraft och dynamik...

...Med en stilistisk fästpunkt i närheten av Miles Davis 60-talskvintett sträcker sig gruppens uttryck mot en form av tidlös kvalitet...

(Johannes Cornell, Dagens Nyheter)



...Starkt avtryck i svensk jazz...

...Visst har han (Peter Asplund) och hans medmusiker lyckats. Pianisten Jacob Karlzon och Asplund korresponderar effektivt och Löfcrantz på trummor och Hans Andersson på bas utgör ett perfekt team...

(Sven Malm, Svenska Dagbladet)





...I skönt samspel med sin vältrimmade kvartett demonstrerar han än en gång sitt breda register på en väl genomtänkt och variationsrik cd...

(Christer Borg, Orkesterjournalen)



...Trumpetaren Asplund spelar med stark intensitet, en briljant tekniker som lämnar de solistiska klichéerna bakom sig, en lyriker som inte övermannas av sina känslor...

...Karlzon är hans perfekta partner...

(Ulf Johanson, Göteborgs-Posten)



...Inledande Ellingtonkompositionen In a sentimental mood är värd pengarna bara den...

(Björn G Stenberg, Upsala Nya Tidning)



...Det här är ren, rak och ärlig jazz när det är som bäst...

(Bo Levander, Jönköpings-Posten)



...Asplunds storhet som trumpetare framgår tydligt på nya plattan Lochiel's Warning...

(Petter Ek, Borås Tidning)



Trumpetaren Peter Asplund är en av de stora inom svensk jazz och har dessutom spelat med bl a Bo Kaspers Orkester och Kent. Hans trumpetspel förmedlar vemod och blues och kan ses som en form av fortsättning på arvet från Jan Johansson m fl. På "Lochiel's Warning" ligger tonvikten på standardlåtar och originalkompositioner av "de stora mästarna", ingår gör bl a "In A Sentimental Mood" av Duke Ellington, Rodgers-Harts "Falling In Love With Love", Cole Porters "Everything I Love" och Gershwins "Summertime".



För ytterligare information om Peter Asplund, klicka på följande länk:


www.peterasplund.com



Peter Asplund, trumpet; Jacob Karlzon, piano,
Hans Andersson, bas och Johan Löfcrantz, trummor.

Om du vill veta mera om Peter Asplund kan du gå in på hans hemsida:www.peterasplund.com

Peter Asplund - Lochiel's Warning

1. In a sentimental mood (Ellington)
2. 26 steps (Asplund)
3. Falling in love with love (Rodgers-Hart)
4. Summertime (Gershwin)
5. Lochiel´s warning (Asplund)
6. Everything I love (Porter)
7. Lose the blues (Asplund)
8. Carpe noctem (Asplund)
9. Beate (Asplund)

79 kr
Image #53: Dig It To The End
GRAMISSVINNARE 2012

With their second outing "Dig it to the End" Sweden´s super-group TONBRUKET (engl.: tone workshop), have created another masterpiece between jazz, psychadelic rock and neo folk..

Line Up:
Dan Berglund / double bass
Johan Lindström / acoustic & electric guitars, lap- and pedalsteel
Martin Hederos / piano, pumporgan, keyboards, violin
Andreas Werliin / drums, percussion

Recorded at Atlantis Studio in Stockholm by Janne Hansson and Hammarby Studio in Stockholm by Johan Lindström
Mixed by Johan Lindström and Tonbruket
Mastering at Cutting Room by Håkan Åkesson

Cover Artwork by Jesper Waldersten


169 kr
Image #57: Music Inside The Language
5 AV 6 MÖJLIGA I BETYG I SVENSKA DAGBLADET

4 AV 5 MÖJLIGA I BETYG I GÖTEBORGS-POSTEN

"Med trippel-cd:n Music inside the language släpper pianisten, improvisatören och kompositören Sten Sandell sitt tionde album i eget namn. Numera får vi även lägga till forskare bland titlarna då detta album är en del i en avhandling om improvisationsmusik som Sandell sedan fyra år arbetar med vid Göteborgs universitet. Det hindrar dock inte albumet från att tydligt stå på egna ben. Röster, piano, orgel, elektronik, gitarr, cello och bas i skiftande dräkter och olika konstellationer. Lästa dikter av Bengt Emil Johnson med flera. Det är lika mycket ljudlig poesi som poetiska ljud. Trion med Sandells piano, Sofia Jernbergs sång och Nina de Heneys bas utforskar hur olika accenter och angreppssätt förflyttar musikens centrum och skapar ett hörspel där språk med eller utan ord förtätas och förtunnas - faller sönder. Det är mycket stimulerande, man ges utrymme att både förundras och fundera, retas och finna njutning. Likaså i duon med gitarristen David Stackenäs där samspelet och dialogen är enastående. Men Sandell klarar sig även utmärkt på egen hand. Han framför solostycken för piano där han blandar stumma klanger med handfasta nedslag. Kanske är det ändå dramat Munnen som tilltalar mest: ett hummande piano, muterad blues med elektroniskt förvrängd röst, ett suggestivt skavande med piano, röst, orgel och elektronik i en mångfacetterad helhet. En annan godbit är Borduna, ett timslångt stycke där ljuddesignern Sandell skapar en både meditativ och mystisk organism."
(Svenska Dagbladet)

"Det sker saker hela tiden. I klangerna, i mellanrummen, i mötet mellan språk och musik. Sten Sandells trippelcd är del av ett större forskningsprojekt i improvisationsmusik. Ibland tar han avstamp i texter av Bengt Emil Johnson och Willy Kyrklund, bjuder in andra musiker, som i de makalösa språksångerna med Sofia Jernberg och Nina de Heney och ett svindlande duosamtal med gitarristen David Stackenäs. Sten Sandells pianospel rör sig obehindrat mellan olika uttryck, han prövar ord och utmanar tiden i den tredje skivans timslånga dronestycke. Musik med oändligt många nivåer. Originellt. Lustfyllt."
(Göteborgs-Posten)

Sten Sandells tionde soloprojekt, men det första intermedia-projektet med musik, text och bilder i en trippel-CD-box. Sofia Jernberg - röst, Nina de Heney - kontrabas/röst och Sten Sandell -piano/röst/komposition har samlats i projektet: music inside the language, där fonetiska klanger ligger till grund för improvisationer och grafiska kompositioner. Duoprojektet speldialoger består av David Stackenäs - gitarr och Sten Sandell - piano RÖSTER: Willy Kyrklund, Staffan Göthe, Rolf Skoglund, Olivia Sandell Billström, Vanja Sandell Billström, Sten Sandell TEXTER: Bengt Emil Johnson, Magnus Jacobsson, Willy Kyrklund, Friedrich Nietzsche, Sten Sandell ""Fri improviserad musik är den enda musikform som tillåter mig som musiker att kunna ändra riktning när jag vill. Fri improviserad musik är den enda musikform där jag kan ändra riktning totalt och byta spelsätt beroende på rumskaraktär. Rummet blir en medspelare som jag kan gå med eller emot. Jag utforskar och åskådliggör hur fria improvisationens riktningsändringar kan gestaltas och rumsliga förhållanden och förutsättningar påverkar spelsätten. Den improviserade musiken jag utforskar är extremt dialoginriktad, där aktion och reaktion inom dialogen i rummet spelar en avgörande roll i processen. Vad jag vill försöka visa är hur ett soniskt språk som helt bygger på deltagarnas lyhördhet kan gestaltas, ett språk utgående från en lyssnande och spelande individ i rummet.



219 kr
Image #61: Seven Pieces
Lennart Åberg hör till de jazzmusiker som inte tvekar att ta nya steg, koppla annorlunda grepp eller söka oväntade lösningar. Självfallet gör han det här på "Seven Pieces" med sju kompositioner av varierande längd för tre olika besättningar. Musiker och solister är av yppersta klass och bl a medverkar Peter Erskine, Bobo Stenson och Palle Danielsson. Tilldelades en Grammis för Årets Jazzalbum 2000.



159 kr
Image #66: Trees of Light
LYÖSTRAINI
Anders Jormin
Lena Willemark
Karin Nakagawa

I den gemensamma trion LYÖSTRAINI ( "Träd av ljus" på älvdalsmål, "Trees of light" på engelska) arbetar kontrabasisten Anders Jormin, folkmusikern Lena Willemark och japanska kotovirtuosen Karin Nakagawa med att utifrån japansk klassisk musiktradition, med Lenas poetiska texter på älvdalsmål och med improvisationens öppna platser som viktiga grundelement, på jämbördiga villkor mötas i en sällsam musikalisk värld där nya och unika vägar varsamt stakas ut. Ensemblens musik bär, har någon sagt, en stark förnimmelse av historia, samtid och morgondag- i samma klingande andetag. LYÖSTRAINI är ett lysande exempel på hur starka tonkonstnärer med klart skiftande bakgrund kan mötas och skapa ny musik som blir till mycket mer än bara summan av dess uppenbara beståndsdelar. Och detta som en viljeakt och konstnärlig vision, trots stora geografiska avstånd.

In their collaborative music the Japanese classical tradition and the stark, archaic sounds of the koto, allied to Jormin's muscular bass improvisations, form a unique context for Lena's sung poems, delivered in her native alvdals-dialect. Traditions and non-idiomatic improvising are cross-referenced, and new paths are opened up. This all adds up to an unusual and striking album of deep-rooted contemporary music.
Anders Jormin was born in Jonkoping, Sweden, in 1957. He studied at the Music Academy of Goteborg where he returns regularly to teach double bass and improvisation. He holds professorships from both the Goteborg Academy and Helsinki's Sibelius Academy, and is the first contemporary improviser elected to the Swedish Royal Academy of Music. His distinguished contributions to ECM recordings with Charles Lloyd, Don Cherry, Tomasz Stanko, Marilyn Mazur, Mark Feldman, Sinikka Langeland and Jon Balke have received critical praise internationally. Alongside his compositions for jazz groups (many of which have been played by the Bobo Stenson Trio), Anders has a growing reputation as a composer of works for chamber ensembles and mixed jazz and classical forces.


169 kr
Image #69: Vyer
Jonas Knutsson
Vyer
Jonas Knutssons "Vyer" var årets Jazz i Sverige-skiva 1992. Motiveringen var att Jonas Knutsson har en mångsidig jazzmusikpotential och att han utmärkt sig starkt i flera olika grupper med sinsemellan olika musikalisk inriktning.
Här gavs han möjlighet att ta en ledarposition bland medmusikanterna, och därigenom få utrymme att exponera sin personliga profil, både som musiker och kompositör. Med Jonas på "Vyer" finns ett tjugotal av våra främsta jazzmusiker. Alla kompositioner och arrangemang är Jonas egna. Bland de medverkande märks Mats Öberg, Christian Spering, Max Schulz m.fl.

Views
Jonas Knutsson's was electet to do the Jazz in Sweden Record in 1992 . The motivation was that Jonas Knutsson has a versatile potential for jazz music, and furthermore has distinguished himself in several formations with very varied musical orientations.
Here the urge was to create a possibility for him to take the lead among his fellow musicians and to give him the opportunity to expose his personal profile, both as a musician and a composer. Playing with Jonas on this CD are more than 20 of Sweden's top jazz musicians. All compositions and arrangements are made by Jonas.
Among the participating musician are: Mats Öberg, Christian Spering, Max Schulz et al.





159 kr
Image #71: Far From Alone
Lindha Svantesson

Far from alone
Jazz i Sverige artisten 2001, Lindha Svantesson har en stor musikalisk bredd. Hon gör personliga tolkningar av jazzstandards och egna kompositioner, där hon står för såväl text som musik och fria röstimprovisationer. Lindha har utvecklat en unik musikalisk personlighet och har en karismatisk scennärvaro.
Lindha är född 1972, uppvuxen i Mölnlycke och utbildad vid bland annat Skurups och Birka folkhögskolor. Hon har spelat in cd-skivor bl a med gitarristen Mattias Windemo, och ingår i grupper, egna och andras, med musiker som Per "Texas" Johansson, Fredrik Ljungkvist, Kjell Nordeson, David Stackenäs och John Lindblom. Hon har också framträtt med internationella storheter som Sonic Youth och den amerikanske basisten William Parker, som blev mycket imponerad av henne.
Till cd-inspelningen valde Lindha själv ut sina medmusikanter. Den spännande konstellationen på skivan ser ut så här: Lindha Svantesson sång och röstimprovisation, Joakim Milder, saxofon, Fredrik Nordström, saxofon, Fredkik Ljungkvist, saxofon och klarinett, John Lindblom, gitarr, Hans Andersson, bas, Petter Winnberg bas, och Fredrik Rundqvist, trummor.

Lindha Svantesson

Far from alone

Jazz in Sweden award 2001, Lindha Svantesson has broad-ranging musical experience: personal versions of jazz standards, her own compositions - for which she has both written the lyrics and composed the music - as well as free vocal improvisations. She is not only a competent artist but she has also developed a unique musical personality with a charismatic presence on stage.
Lindha was born in 1972 and grew up in Mölnlycke, near Gothenburg on the Swedish west coast. She received her education at Skurup Folk High School and Birka Folk High School, and other institutes.
She has made CDs with, among others, guitarist Mattias Windemo. She is a member of various groups, her own and those of others. She has played together with musicians such as Per "Texas" Johansson, Fredrik Ljungkvist, Kjell Nordeson, David Stackenäs and John Lindblom. She has also appeared with internationally acclaimed artists such as Sonic Youth and the American bassist William Parker. He was greatly impressed by Lindha and gave her more scope than any of the other participants.
For this CD Lindha chose the musicians herself. The group includes Lindha Svantesson singer and vocal improvisation, Joakim Milder saxophone, Fredrik Nordström saxophone, Fredrik Ljungkvist saxophone and clarinet, John Lindblom guitar, Hans Andersson bass, Petter Winberg bass and Fredrik Rundqvist drums.





159 kr
Image #75: Libera Me
"For me it was always natural to bind my own music with the sounds of classical music", notes Danielsson about the repertoire on this SACD. His objective in orchestration he describes as follows: "When I arrange, I think more about the approach that classical composers would take for voicings, rather than jazz arrangers." As his absolute favourite arranger he picks Claus Ogerman, another who is equally at home in classical and jazz environments (and took part in Diana Krall's successful release "The Look Of Love"). Meanwhile for playing and composing he is particularly inspired by Johann Sebastian Bach, "the master of the walking bass".

With "Libera me" Lars Danielsson stands not between, but rather, through his heart and his bass, totally absorbed in the various musical worlds of his career to date. All comes together to created an organic rounded whole - in which it is quickly clear that the orchestra is not just an accessory. A musical self-portrait in many colours.



169 kr
Image #76: Paradise Open
Magnus Lindgren & Svenska Radiojazzgruppen
Paradise Open

Saxofonisten Magnus Lindgren står bakom den tredje cd:n i storbandssamarbetet mellan Sveriges Radio P2 och Caprice Records. Han har skrivit alla arrangemang och komponerat den mesta musiken. Inspelningen gjordes "live" på Fasching i augusti 2001 med 18 av våra främsta jazzmusiker.
Magnus Lindgren valdes till 1999 års Jazz i Sverige-artist och kom det året ut med Way out, som blev mycket kritikerrosad. Sedan 90-talets mitt har Magnus fått en lång rad utmärkelser, såväl i Sverige som i utlandet. Han är en av de mest uppmärksammade och mångsidiga jazzmusikerna i Sverige i dag. Han är förutom instrumentalist, också arrangör och kompositör i olika sammanhang, från Herbie Hancock till Benny Andersson.
Samarbetet mellan Caprice Records och Sveriges Radio P2 har resulterat i tre storbands-cd. Först ut var Jerker Lindström med RJG Nouveau, nummer två var Bosse Broberg med Nogenja och så Magnus som nummer tre med Radiojazzgruppen. Cd:n har belönats med bl a en Grammis, Gyllene Skivan och 4 stjärnor i Downbeat.


Magnus Lindgren & The Swedish Radio Jazz Group
Paradise Open

Magnus Lindgren is featured on the third CD of the big-band project organized by the Swedish RadioP2 and Caprice Records. Magnus has written all the arrangements and composed most of the music. The recording was made "live" in August 2001 with Sweden's foremost jazz musicians at Jazz club Fasching, Stockholm, where the group achieved an enormous success during three consecutive evenings.
Magnus Lindgren was chosen as "Jazz in Sweden - artist" 1999, and that same year his CD "Way Out" was released and received a very favorable reaction from the critics.
Magnus Lindgren is one of the most versatile musicians in Sweden today, and among those musicians from the younger generation who has attracted most attention. He is not only an instrumentalist, but also an arranger and composer who has worked in many different musical settings, from Herbie Hancock to Benny Andersson.
The collaboration between Caprice Records and Swedish Radio P2 has resulted in three big-band CDs. First out was Jerker Lindström with RJG Nouveau, second Bosse Broberg with Nogenja and now the third with Magnus Lindgren and the Radio Jazz Group. This record received the Grammy Award 2002, The Golden Disc and 4 stars in Downbeat.




159 kr
Image #78: Come Home
Rigmor Gustafsson / vocals
Jonas Östholm / piano
Martin Höper / bass
Chris Montgomery / drums

Guests:
Margareta Bengtsson / harp (04)
Lisa Långbacka / accordion (07)

Dear friends,

I knew directly after my latest album “When You Make Me Smile” (2014) what I wanted to do next, and the inspiration to write new music came to me quite fast. It’s a mystical and magic feeling when you start hearing music inside and know it’s something you must write down. It doesn’t mean though, at least not for me, that I’m content with everything I’m composing, but the need is there anyway and in the end it’s a wonderful feeling to have the opportunity to be selective.

For a while I had in mind we would only record my own compositions. But, as everyone knows, there are quite a lot of good songs written already. I simply felt I wanted to add some favorites (which also happened to be written by other female composers!). Kate Bush and Joni Mitchell are immensely inspirational to me.

Early on I decided I didn’t want to rush anything. For instance, if words didn’t come to me with the same flow as music does, I’d let someone else write the lyrics. So when Andreas Mattsson, one of my favorite lyricists, asked if I’d be interested in some kind of cooperation, I was delighted (and starstruck!). I am very excited about the songs I wrote with this new friend, and of course also with the songs I wrote with my lovely old bunch of friends - Lina, Tomas, Anders, Sofia, and Caroline!

I also knew I wanted to record with the quartet I’ve been playing with for the last couple of years - simply because this band has become my fundament and I LOVE to sing with Jonas, Martin, and Chris. Margareta’s and Lisa’s participation adds some extra little magic flavor on a couple of songs. Thank you all!

With this album I feel like I’ve landed and reached something new, but also something that always has been inside me. It’s hard to find the right words to express the happiness, the relief, and the gratefulness I feel with this album. I feel like I’ve come home.

Peace and Love,
Rigmor


169 kr
Image #82: Shining On You
Viktoria Tolstoy sings the music of Esbjörn Svensson

Line Up:
Viktoria Tolstoy - vocals
Bror Falk - piano
Daniel Karlsson - piano
Lars Danielsson - bass, cello
Christian Spering - bass
Dan Berglund - bass
Wolfgang Haffner - drums
Jonas Holgersson - drums
Magnus Öström - drums
Nils Landgren - trombone, background vocals
The Stockholm Session Strings

Special Guest: Toots Thielemans - harmonica on ''No Regrets''

Recorded at Polar Studios Stockholm, June 3 and September 29, 2003 by Johan Norberg and Hakan Wollgard / "Love Is Real" and Strings recorded at Polar Studios, October 27, 2003 by Stefan Boman
Mixed at Krubaston by Johan Norberg
Mastered by Klaus Scheuermann
Produced by Nils Landgren


169 kr
Image #87: Colours
Helge Albins svit "Colours" är ett av de mest helgjutna och ambitiösa som skrivits för storband. "Varje genomlyssning ger nya intryck och upptäckter, alltifrån den andlöst spännande introduktionen med Cennet Jönssons intrikata spel på syntsax till den avslutande, smärtsamt vackra "Emerald" med Vincent Nilssons trombon i frontlinjen". Jan Olsson, OJ.



159 kr
Image #88: Swedish Standards
Re-release of a true milestone in the history of Swedish jazz. An incredibly atmospheric, tasteful re-working of the rich Swedish folklore tradition.

Line Up:
Jan Lundgren - piano
Mattias Svensson - bass
Rasmus Kihlberg - drums

Recorded by Bjarne Hansen at Sun Studio, Copenhagen, May 10 - 11, 1997
Mixed by Bjarne Hansen
Produced by Jan Lundgren Trio
Executive Producer: Mats Josephson


119 kr
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Mitt konto
Min varukorg: 0 artiklar